הקשבה ככלי ניהולי מפתח חוסן

בתקופה זו ההקשבה היא יכולת חשובה לניהול בעת משבר. לא הקשבה אינטרסנטית בה מעמידים פנים שמקשיבים, אך בפועל זה רק כדי להשיב לדוברים מולנו, כדי להיות צודקים, להקשבה בה אנו עסוקים בתגובה שלנו אני קורא 8200.
אני גם לא מדבר על הקשבה שוטפת בארגון, בישיבות או פגישות שם נשתמש בהקשבה פרקטית. אני מדבר על הקשבה לשם העצמה, אחת לתקופה ובתדירות גבוהה יותר בעת משבר, להקשיב להעצמת העובד. אתם בטח שואלים כיצד הקשבה שהיא פעולה פסיבית לכאורה יכולה להעצים את האחר?
בשונה משמיעה, הקשבה היא הפגנת נוכחות עוצמתית.  אמנם כדי להקשיב צריך לשמוע אך שמיעה אינה הקשבה. כדי להקשיב צריך להיות אקטיבי, להתכוון, יש להתרכז ולהיות כולך בהשיחה. בהקשבה מעצימה אנו שומעים ורואים את הדובר, הקשבה פעילה היא כלל המסר המתבטא בשפת הגוף, בהבעות ובתוכן.
דרך ההקשבה אנו גורמים  לבני שיחנו להרגיש את מה שהם מרגישים, אנו יכולים לגרום לבני השיח שלנו להרגיש מועצמים או מונמחים, עד כמה הם חשובים לנו, עד כמה אנו מעריכים אותם. כדי להעביר רגשות אלה לא צריך לדבר כלל, צריך רק להקשיב. נכון, קשה להקשיב באמת, התבוננו סביב וראו כמה רוב אנשים עסוקים בלדבר את עצמם לדעת, מצד שני נסו לזהות את המקשיבים, אתם תגלו איזו נוכחות עוצמתית יש למי שמקשיבים באמת.
יש קשר חיובי בין מי שמקשיבים לו לביטחון העצמי והחוסן האישי (אם אני במצב ירוד ומישהו מקשיב לי באמת, זה מחזק אותי).
מנהל שיקשיב לעובדים שלו יגלה כי הפרודוקטיביות עולה, השחיקה יורדת, היעדרויות יצטמצמו גם בתקופת משבר. הקשבה איכותית משפרת את האמון בין האנשים. מנהל היודע להקשיב יצליח לשמר עובדים ולהצמיח עתודה ניהולית, לקדם רעיונות חדשים ומקוריים בתחומו, לגייס את העובדים ולעורר בהם מוטיבציה.
לעיתים זה נראה בזבוז זמן להקשיב, להאריך בשיחות כאשר אנו קצרים בזמן, לאורך זמן זה גם יעיל.
כמנהלים דמיינו שמנהל בכיר מפנה זמן ומקשיב לכם כי הוא רוצה להקשיב לכם, הוא לא מציץ לווצאפ באמצע וגם לא לשעון, אלא באמת רוצה להבין אתכם, מעניין אותו מה עובר עליכם, הוא מעוניין לשמוע את הרעיונות שלכם.
איזו הרגשה נהדרת זו, מרגישים מועצמים נכון, אז וייס ורסיה, אם תקשיבו לעובדים שלכם הם יעריכו אתכם, אולי יאהבו אתכם בכל מקרה הם ילכו אחריכם. זו משימה קשה להקשיב, אך מי שמצליח לעשות זאת הופך להיות משמעותי ועם יכולת הנעה בלי לדבר כלל.
איך עושים את זה?
התמקדו בדובר, הסתכלו עליו בלי להציץ מדי פעם בטלפון, אם אתם אמורים לקבל שיחה חשובה, אפשר בהחלט להגיד לדובר כי יתכן ובמהלך השיחה תאלצו לענות לטלפון מסוים. זה לא יפגע, זה אפילו יכבד אתכם. אם אתם לחוצים בזמן עדיף שתאמרו לבן השיח, אני רוצה להקשיב לך כמו שצריך אז בוא נקבע שיחה ב……, עדיף לדחות מאשר לקיים שיחה בלחץ, בן השיח שלכם יבחין בכך וזה יגרום לו להיסגר בפניכם.
תוך כדי השיחה נסו להיכנס לנעלי הדובר, להיות במצבו, לדמיין את מה שהוא חווה.
גלו סקרנות, תהנהנו בראש שאתם מבינים, אם אתם לא מבינים תשאלו שאלות הבהרה כמו ״לא הבנתי למה התכוונת״, אך בשום פנים ואופן לא שאלות שיפוטיות כמו ״ איך עשית דבר כזה?״ או אמירות כמו ״זה לא מתאים לך״. מצד שני אל תעבירו מסרים שמחזקים את עמדת הדובר, השתדלו להיות אובייקטיביים ואל תציגו את עמדתכם אם לא נשאלתם לכך.
אם תצליחו ליישם את הכלים הנ״ל ועוד טכניקות שאנו מלמדים, אתם תשפרו משמעותית את יכולת הניהול שלכם ואת החוסן של היחידה עליה אתם מופקדים. הקשבה זה כלי המעצים בו זמנית את העובדים ואתכם כמנהלים.
בהצלחה! ברנרד

עוד כתבות בנושא

חרבות ברזל

הקשבה מעצימה ככלי ניהולי מפתח חוסן

בתקופה מורכבת זו ההקשבה היא אחת היכולות החשובות והעוצמתיות ביותר שבידי המנהלים לניהול בעת משבר. לא הקשבה אינטרסנטית בה מעמידים פנים שמקשיבים, אך בפועל זה  רק

חרבות ברזל

תפקיד המנהלים בקליטת אנשי ונשות מילואים בעבודה

מילואימניקים רבים משתחררים ומפלסים את דרכם חזרה לשגרה ולמציאות שהשאירו מאחוריהם ב 7 לאוקטובר, האמנם הם חוזרים לאותה מציאות?! השחרור הוא בשורה משמחת למילואימניקים, למשפחות

לוגו של וואטסאפ

רוצה לשמוע פרטים על התוכנית?

מלא\י עכשיו את הטופס הבא ונחזור בהקדם עם פרטים נוספים:

Call Now Button דילוג לתוכן